Saturday, June 20, 2009

Peringatan dari Allah,Tarbiah untukku.

Bismillahirrahmanirrahim...

13 Jun 2008:

"Brooooommmmmmmmmmmmm..........."

"'Indakkkk!!"
(Awas!!)

"Ya Allah!" Telapak tangan menekup muka.Kaku.Kosong.

"Bint,ma syuf tish?!!" teriak seorang Pakcik.
(Nak, kamu tak nampak ke?)

Pakcik bervan hijau terberhenti pemanduannya.Terkejut bukan kepalang melihat ana hampir dilanggar sebuah kereta laju.Hanya beberapa sentimeter.Bahagian hadapan labuh tudung telah terkena pun.Semuanya berlaku sekelip mata.Kereta itu terlalu pantas.Teriakan Pakcik tadi menambah kejutan ana.

Tiga orang pemuda yang baru hendak melintas jalan terlongo.Terkejut.Mereka juga melihat peristiwa itu.

Menyedari diri menjadi perhatian orang awam,lantas ana melangkah pergi meninggalkan tempat kejadian selepas melontarkan senyuman kepada Pakcik tadi.Riak mukanya masih risau.

Tangan menggeletar,air mata bergenang.

Ya Allah,tanda apakah ini? Baru sebentar tadi ana fikir tentang kematian.Kematian Ammar Zulkifli,pelajar perubatan di Mesir.Baru semalam kematiannya.

Arwah seorang yang baik dan soleh menurut sahabat-sahabat terdekat.Seorang penghafaz kalamullah.Alhamdulillah, Allah sayang padanya.Allah ambil nyawanya pada usia yang muda.Allah peliharanya dari fitnah dunia yang semakin menggila.Moga rohnya ditempatkan bersama roh orang-orang yang soleh.

Siapalah ana berbanding arwah.Memang sejak kebelakangan sebelum peristiwa itu berlaku,terasa sangat diri ini leka,lagha,iman sakit dan macam-macam lagi.Terdetik juga di hati ini mengharap petunjuk Allah supaya iman diketuk untuk perbaiki diri.

Nah,datang peristiwa yang tak disangka-sangka.Ia merupakan peringatan dariNya.Betapa ana merasai kasih-sayang Allah ketika itu.Subhanallah.Ana rasa terpilih olehNya untuk perbaiki diri.Sesungguhnya Allah maha Mengetahui.Allahul 'Azim....

Ini adalah petanda sifat Ar-Rahman dan Ar-Rahim Allah.Berulangkali ana kufur nikmat.Berulangkali ana tidak bersyukur ke atas nikmatNya.Berulangkali ana melupakanNya ketika ana mengecapi kegembiraan.Namun,kasih sayangNya tetap luas.Tetap berterusan.Tetap memberi perhatian kepada hambaNya walaupun banyak kemasiatan yang telah dilakukan.Astaghfirullah...

Apa tunggu lagi?

Sambutlah peringatan Allah ini sebagai tarbiah untuk sendiri.Ujian baru sedikit.Jangan sampai nyawa sudah sampai kerongkong,baru nak minta keampunan.Jangan tangguhkan amalan baik.Jangan sampai tercicir dari pandangan Allah.Ketahuilah,terlepas dari kasih sayangNya merupakan sesuatu yang sangat perit!

Berubahlah demi Allah Kekasih Agung,demi Islam Pegangan Terulung!




3 comments:

Unknown said...

you have a very nice blog. I liked it.

Thanks
http://jugaadworld.blogspot.com

rkukaudya said...

semoga selalu dalam perlindungan ALLAH dan dirohmati-NYA.

jaga diri ya ukht.

bila ALLAH memperingatkan ukht, tandanya DIA selalu memerhati dan sangat menyayangi ukht.

Mami Hadeef said...

Salam ukhuwwah.. sungguh.. kasih dan sayang ALLAH sangat luas.. betapa ALLAH sayangkan kita walaupun kite selalu alpa terhadap-NYA..peristiwa itu membuatkan anti rase sayang ALLAH.. tapi bagi saya, lain pulak peristiwanya.. ALLAH sangat penyayang kepada hambanya..jemput ke blog saya.. tapi hanya catatan peribadi sahaja..